The STEPHEN WIRTZ GALLERY is pleased to announce it will now be representing the work of CATHERINE WAGNER. This will be her first exhibition with the gallery.
This 20-year survey exhibition will feature a cross-section of photographs from Wagner's oeuvre, beginning with those taken of the George Moscone Convention Center Site in 1980, up to her present photographs taken with medical imaging devices. The underlying theme throughout Wagner's work is decoding the times in which we live by using models such as construction sites, classrooms, homes, and science. Making a comment on change, Wagner captured the vast construction site of Moscone Center, planted between high rises, with the steel skeleton of a colossal arch girded by wooden beams. She presented a kind of archaeology in reverse, a harbinger of eventual ruin. Wagner uses the photograph as a catalyst for the transformation of ideas and information.
Among the series on exhibit will be American Classroom. The classroom is shown as a model and a repository of our collective conscience. Andy Grundberg wrote about Wagner's work in The New York Times, "…as a result the classrooms seem like archeological sites that, if studied long and hard enough, might yield the keys to understanding our civilization." These classroom studies prompted Wagner's interest in our human culture revealed through science. Also exhibited will be selections from Wagner's series Art & Science: Investigating Matter in which she examines the construction of contemporary culture through science.
Wagner's work is characterized by firmly ensconced compositions, crisply defined forms, meticulous attention to detail and seemingly infinite tonal gradations. Her photographs are devoid of human presence although they are fraught with the traces of human acts and passages. Each of the series represented in this survey was an independent travelling museum exhibition.
CATHERINE WAGNER will have a solo exhibition, Cross Sections, at The San Jose Museum of Art in November 2001. Her work is in several public collections including: Los Angeles County Museum of Art, Museum of Fine Arts, Houston, Museum of Modern Art, NY, San Francisco Museum of Modern Art, and The Whitney Museum of American Art.
For additional information, please contact Ellen Mahoney (415)433-6879. Please visit our website at www.wirtzgallery.com.
출처 - http://www.wirtzgallery.com/exhibitions/2001/exhibitions_2001_03/exhibitions_cw_2001_03.html
Center Site에서 시작한 Wagner의 작품과 의학 기구들로부터 찍은 현재의
사진까지 아우르고 있다, Wagner의 작품의 기저에 흐르는 주 테마는 건설현장,
교실, 가정 그리고 과학기구와 같은 모델들을 사용하여 우리가 살고 있는
현시대를 해독하는 것이다. 변화에 대한 논평을 만드는 Wagner는
고층빌딩 사이에서 건설되고 있고, 나무 빔(beam)에 의해서 거대하게
둘러싸인 철근 구조물의 Moscone Center에 넓은 건설현장을 잡았다.
그녀는 결국에는 다시 소멸될 것을 예견하는 일종의 고고학적인 표현이다.
Wagner는 사진을 생각과 정보의 변형을 위한 촉매제로 사용한다.
전시회의 연작들 속에는 미국 교실(American Classroom)이 포함될것이다.
교실은 모델로서 보여지고 우리들의 집단의식의 저장소로서 표현된다.
Andy Grundberg는 Wagner의 작품에 대해서 뉴욕 타임즈에 다음과 같이 썼다:
"오랫동안 열심히 연구를 해보면, 우리의 문명을 이해하는 하나의 열쇠를
산출해 낼 수 있는 교실은 고고학적 장소와 같다." 인류 문명에 대한
Wagner의 관심을 촉진시킨 교실 연구는 과학기구들을 통해서 드러난다.
Wagner의 예술과 과학(Art & Science) 연작들도 같이 전시될 것이다:
과학을 통해서 현시대의 구조(Construction)에 대한 탐구이다.
Wagner의 작품은 숨겨진 화면 구성, 힘있게 정의된 형태들, 섬세한 디테일
무한한 계조의 변화에 의해서 특징지워진다. 그녀의 사진들은 인간활동에
대한 흔적들과의 충돌이 존재하지만 인간의 존재는 없다.